חדשות האתר

רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




  2

 

בס"ד הושענה רבא סוכות התש"פ

את שבעת הרועים, שבעת האושפיזין, אנו פוגשים במשך כל ימי הסוכות ואף בשמחת תורה בשבעת ההקפות המתחלקות לפי הרועים.
ראשית, מיהם שבעת הרועים? למה אנחנו מזמינים דוקא אותם לסוכתנו?
שבעת הרועים הם אברהם יצחק יעקב.
משה, אהרן, יוסף ודוד.
חכמינו סדרו אותם כנגד שבעת הספירות והמידות הראשיים.
אברהם- אהבה-חסד      יצחק- גבורה-דין
         יעקב- רחמים-תפארת
משה- נצח          אהרן- הוד
              יוסף- יסוד
              דוד- מלכות.
למה דוקא הם הרועים, למה נגיד רבי שמעון בר יוחאי לא ביניהם? או רבי עקיבא וכדו'?
אנו יכולים לראות במבט ראשון שהם מתחלקים לשני חלקים, שלושת האבות הקדושים שלנו וארבעה מנהיגים דגולים מתקופת התנ"ך.
שבעת הרועים מבטאים שבעה כוחות, מידות, מעלות האופייניות לעמנו ונותנות לו את יכולתו לפעול ולהביא את עצמו ואת העולם לתיקונו.
אנו מזמינים אותם לסוכתנו כדי לעורר את הכוחות האלו שבקרבנו, בזהות הלאומית שלנו.

בראש ובראשונה אנו יונקים מאבות האומה שעיצבו את הגנים הלאומיים שלנו:
• אברהם אבינו, איש החסד.
אכן אחד המאפיינים הבולטים בעמנו הינו הגמילות חסדים. הרצון להיטיב לכולם. אברהם- אב המון גוים. הוא חי את החזון של תיקון כל העולם. החלומות שלו צפו למרחקים עצומים. מה עומד מאחורי גמילות החסדים הזו? חז"ל אומרים שמידת האהבה. פשוט נכון, האהבה מצמיחה את החסדים.
ומאין הגיע אברהם לאהבה? כאן כבר יש חידוש גדול , תקשיבו טוב:
בחלק הראשון של חייו אנו לא רואים את האהבה כמרכזית אצלו, אלא דוקא את ההבדלות מהעולם. למה נקרא אברהם העברי? שכל העולם מעבר אחד והוא מהעבר השני. אברהם פיתח עור עבה להשפעת הסביבה, המידה שאיפשרה לו להיבדל היתה היראה. המהר"ל מפראג מסביר לנו כלל יסודי מאוד בעולמנו,  והוא ש, כל דבר מתפעל מהפכו. אברהם אבינו ראשון הממליכים של השם למלך, הוא היה ירא השם. כמו שאומר לו השם במפורש "עתה ידעתי כי ירא אלוהים אתה..."
היראה שבקרבו הולידה את האהבה! מתוך היראה כלפי האין סוף. יראת רוממות כלפי בורא ומנהיג העולם, הביאה אותנו להערכה ואהבה לכל ברואי בצלם.
אז בקיצור מה אנו באים לקחת מאברהם אבינו? את הרצון להביא את כל העולם לתיקונו, לגמול חסד עם כל העולם. וזאת על ידי אהבה גדולה לכל גילוי אלוהות, לכל הבריאה.
• יצחק אבינו- נאזר בגבורה.
המיוחד ביהדות לעומת כל הדתות בעולם, זה איחוד המידות. האהבה עם כל חשיבותה לא יכולה להיות הבסיס היחידי לבניה האישית שלנו או לתיקון העולם בכללותו. אז בהזמנת יצחק אבינו לסוכתנו אנו מכירים בחשיבותה של היראה, של שימת הגבולות בחיינו. של ענווה כלפי הקב"ה. כאן כבר בולט לנו היסוד הזה שכל דבר מתפעל מהפכו, יצחק אבינו שגדל בבית של חסד, של אהבה, פיתח את היראה. את מתן הגבולות. בניגוד לכל מיני אמירות " חינוכיות" שמעודף אהבה אין כל נזק, ולכן כדאי להרעיף אהבה ללא גבול. לעומת זאת יצחק אבינו מלמדנו את חשיבות הגבורה , השליטה העצמית, הדין והגבולות בחיינו הפרטיים והצבוריים. לדוגמא, אם נאהב את ילדינו באמת, אז גם לפעמים נדע להסתיר אותה ולהציב להם גבולות. יצחק דוקא בזכות האהבה הגדולה שבלבו יכל להרשות לעצמו לפתח את היראה והגבול. האהבה הצמיחה את היראה.
• יעקב אבינו- כליל תפארת.
יעקב אבינו, בחז"ל הוא מוגדר איש האמת. מה המידה שמצמיחה את האמת? מידת הרחמים. הרחמים הינה מידה ממוצעת בין האהבה והיראה. הרחמים כשהם על כל חלקי הנפש שלנו במישור הפרטי, מאפשרים לנו לתת מקום להכל. וכיצד מתישב לנו האמת עם השקרים, או לכל הפחות הערמומיות של יעקב? כי האמת נותנת מקום להכל גם לשקר, באמת במקרי קיצון מאוד מסוימים נכון לשקר. אבל יותר מזה, יעקב אבינו זכה להתפתח להיות ישראל דוקא בזכות הערמומיות שלו, ערמומיות היושבת על גבי אהבה גדולה לכל הבריאה ויראה ממנהיגו של עולם, מאפשרת להצמיח את האמת.
סיכום ביניים בלשונם של חכמינו:
ישראל, ענותנים( יצחקים), רחמנים( יעקובים) וגומלי חסדים( אברהמים).
הרביעיה המשלימה, משה אהרן יוסף ודוד, מקבילה גם לארבעה שררות/ סוגי מנהיגים בישראל נביא, כהן, חכם ו מלך.
• משה- הרועה הנאמן. ומקבל התורה. ספירת הנצח.
אמנם משה רבנו גם היה כהן לשבוע אחד, וגם היה סוג של מלך ובטח שהיה חכם, כך שיש לו מעלה מיוחדת שבו היו מרוכזות כל השררות, אבל בנבואה בשונה משאר השררות הוא היה המעולה שבכולם. כמו שנאמר וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ יְ-הוָה פָּנִים אֶל פָּנִים. (דברים לד,י).
מה הצמיח את כשרון הנבואה המיוחדת של משה? התורה מעידה עליו שהיה ענו מכל האדם. הענוה היא הכלי קיבול שלנו. או בסגנון הפוך, מה שחוסם אותנו מלהתקדם ולהתרומם בחיינו זו הגאוה. וכיצד זכה משה רבנו בענוה זו? הרמב"ם מבאר שמשה רבנו זכה בעקבות המסירות נפש שלו על עם ישראל. והמסירות נפש מהיכן הגיעה? הפסוק אומר "ויצא משה אל אחיו" מסביר הרב שרקי שמשה יצא לבחון מי הם אחיו האם המצרים או העברים, והוא בחר להזדהות עם העברים. אם כן הבחירה של משה להיות ערב לישראל צמחה למסירות נפש ולענוה. יש בחז"ל סידור של ארבעת המינים כלפי שבעת הרועים: שלושת ההדסים כנגד שלושת האבות. שתי הערבות כנגד משה ואהרן. הלולב כנגד יוסף הצדיק והאתרוג כנגד דוד המלך. על פי דברנו, אנו מבינים למה נמשל משה לערבה, שעשה עצמו ערב לישראל.
• אהרן הכהן- אוהב השלום ורודף השלום. כנגד ספירת ההוד.
גם אהרן נמשל לערבה. גם הוא ערב לישראל. הערבות שלו באה לידי ביטוי ברדיפת השלום שלו ובעבודת המשכן והברכות שמברך את ישראל. הכהונה ככלל מבטאת את הסגולה הטמונה בישראל, הקדושה הטבעית. במה עוד התאפיינו אהרן וצאצאיו הכוהנים? במידת קפדנות וזריזות. כבר אמרנו שכל דבר מתפעל מהפכו, דווקא הנטייה לקפדנות ששורשה באכפתיות, הצמיחה אצלו את אותה רדיפת שלום. מובא בפרקי אבות שלא הקפדן מלמד, מה רצו לומר לנו? העניין שכדי לחנך וללמד צריך שתהיה אכפתיות למחנך, לכן הדגישו החכמים שהמחנכים חייבים לנתב את האכפתיות לסבלנות, ולא לקפדנות. מה ההבדל בין הערבה של משה לזו של אהרן? משה היה ערב בין ישראל לבין ה'. ואילו אהרן התמקד בערבות שביננו לבין עצמנו.
• יוסף הצדיק- ספירת היסוד, כנגד כתר התורה וכנגד הלולב.
יוסף היה אדם מיוחד מאוד במינו, הוא היה גם בעל החלומות, גם חכם גדול וגם בעל יכולות מעשיות לממש את החלומות והחכמות שלו. יוסף היה מצד אחד גם אב לאומה וגם מנהיג שלה. הוא היה אף מחובר לחלומות האוניברסליים של אברהם אבינו ורצה אף ניסה לתקן את העולם. הוא זכה לתואר הצדיק כי הצליח לשלוט בכוחות נפשו באופן מדהים, כשהצליח להינצל מאשת פוטיפר וכשמחל בלב שלם לאחיו על אף מה שעוללו לו. מידת הגבורה שלו הצמיחה את צדקותו. וכיצד בנה את גבורתו? אנו רואים שכל הזמן השם נוכח אצלו. כשאחיו בשרו מוכרים אותו לעבד, הוא מקושר להכרה שהאלוהים שלח אותו למצרים ואחיו היו רק שליחיו. כששרי פרעה חולמים, לאלוהים פתרונים. וכך כשפרעה חולם, יוסף רואה בחלום את דבר השם, האלוהים יענה את שלום פרעה. בדומה לעניין הלולב שיש לו לתמר לב אחד לאביו שבשמים, כך יוסף היה כל הזמן מרגיש שהוא עומד נוכח השם. לכן הקפידו בשמים על יוסף כשביקש משר המשקים שיזכיר אותו אל פרעה, כי למידתו של יוסף אין מקום לבקשה כזו. ספירת היסוד על פי הקבלה הינה הספירה שמרכזת את השפעת כל המידות שמעליה ומורידה לספירת המלכות. יש בה כשרון של יסודיות והתמקדות, והיא חולית חיבור, ואו הקישור, עמוד השדרה, הלולב המחבר את כל המינים.
אנו לומדים מיוסף לשים את השם לנגדנו תמיד. להאמין שאף מעשים של אנשים שהם בעלי בחירה, בכל אופן השם משגיח על כל הנעשה. ואנו לומדים להיות גיבורים. המהר"ל מפראג מסביר שהגבורה זו המידה הכי משמעותית להשגת החכמה.
• דוד המלך- מלך המשיח, נעים זמירות ישראל. ספירת המלכות וכנגד האתרוג בארבעת המינים.
גם דוד בדומה למשה היה ענו במיוחד, הענווה שלו התאפיינה במיוחד ביכולת שלו לקבל תוכחה, להודות על האמת ולקבלה מכל אחד. בקבלה נאמר שספירת המלכות אין לה מעצמה כלום. אנו רואים שכבוד שמים היה מאוד חשוב לו לדוד, בזמן שלא קם אף לוחם בישראל שיעיז להלחם בגלית הפלישתי, דוד כלל לא עסק בהשוואות בינו לבין יכולת גלית, מה שהניע אותו לפעולה, היה שגלית מחרף את האלוהים. גם בהעלאת ארון הברית לירושלים הוא מפזז ומכרכר בכל עוז לפני הארון. מבחינתו בעמדנו לפני השם יתברך אין מקום להבדיל בין מלך לבין אדם פשוט. מה שהפיל בכל ההיסטוריה את המלכים וראשי הממשלות זו הגאוה.
על פי הקבלה ספירת המלכות כיוון שמקבל הארה מכל הספירות שמעליה, פעם שמונהגת ממידת החסד ופעם ממידת הדין וכיוצא בזה, לכן צבעה משתנה. וכך גם התאפיין דוד המלך ביכולת המעבר שלו ממידה למידה. כך דרשו חז" ל שהוא היה נקרא "עדינו העצני", כי במלחמה היה מקשה עצמו כמו עץ ואילו בתפילותיו ובדאגתו לנזקקים היה מרכך עצמנו כתולעת.
אנו לוקחים מדוד המלך את יכולת הגמישות לנהוג כל פעם במידה אחרת לפי הצורך. את הכישרון שלו לדבר עם השם בכל מצבי החיים. את כשרון ההודאה והתשובה. את היכולת להתבטל לרצון השם ולהמליך את השם כמלך האמיתי בחיינו הפרטיים והציבוריים.

לסיכום: שבעת האושפיזין מתחלקים לשתי קבוצות. השלושה הראשונים הם אבות האומה מהם ירשנו את הגנים הלאומיים שלנו ענונתנים, רחמנים וגומלי חסדים. וארבעת המנהיגים האידיאלים שקמו לאומתנו, כל אחד מהם הוא המעולה בתחומו. בארבעת השררות שבאומה הנביא, הכהן, המלך והחכם.