חדשות האתר

רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




  2

 

בס"ד ערב ראש השנה התשפ"ד

האם ההכרה שכל דבר שקורה בעולם הוא חלק מהשגחת השם יתברך, מחלישה את עוצמת אחריותנו וחופש הבחירה שלנו או דוקא מעצימה אותם?

במבט ראשון היא מחלישה כי יש כאן סתירה. ככל שנחיה בתודעה שהכל כאן מושגח ומכוון מלמעלה, ואין דבר הנעשה בעולם מבלי שקיבל אור ירוק מלמעלה - כך פחות נקח אחריות, פחות נשקול בפלס את מעשינו ופחות נתאמץ להצליח במשימותינו, כי ממילא השם יעשה את הטוב בעיניו. ולהיפך, אם נחיה בתודעה שה' לא גזר מה יהיה, ובידינו לשנות את פני ההיסתוריה - זה יגרום לנו למלא את תפקידנו ביתר רצינות.

 

הרמב״ם שחי בדור ובסביבה שהאמינו שהכל מוכתב מלמעלה, ראה לנכון להדגיש בצורה חדה שאין כל דבר שמונע אותנו מלבחור להיות צדיקים או להיפך חלילה, וכך כותב הרמב"ם בסוף שמונה פרקים:

'ותבין מן כל מה שאמרנוהו שפעולות האדם מסורות אליו וברשותו להיות צדיק או רשע מבלתי הכרחת השם לו על אחד משני הענינים, ומפני זה היה ראוי הציווי, והלימוד, וההכנה, והגמול, והעונש ואין בכל זה ספק, אמנם תואר ידיעתו ית' והשגתו לכל הדברים דעתינו קצרה להשיגו, כמו שבארנו.'

אכן ברשותנו הבחירה להיות צדיקים או רשעים חלילה. אבל האם זה סותר את ההשגחה? כיצד ההשגחה מסתנכרנת עם הבחירה החופשית?

מי השילוח מסביר לנו יסוד מאוד חשוב, אנשים חושבים שהנעשה כאן בארץ הוא בידינו ואילו ההרהורים והמחשבות העולים בראשו של האדם מאת השם הם. מי השילוח מסביר כי האמת הפוכה לגמרי: "המעשים הם מיד השם יתברך והמחשבות הם מצד האדם" (מי השילוח בראשית פרשת וישב) גם רבי צדוק הכהן מלובלין מסביר כך את הדברים. 

האם שיטת מי השילוח ורבי צדוק סותרת את שיטת הרמב"ם?

לדעתי לא. הלא גם הם מסכימים שנתונה לאדם הבחירה להיות צדיק או רשע. אלא שהם מדגישים שהאחריות של האדם הינה מצד המחשבות שלו והבחירה שלו, האם הוא רוצה להיטיב או להרע, ואילו בעצם המעשה שנעשה בעולם שם ההשגחה מתערבת ובלעדי ה' שום דבר לא נעשה כאן.

רבי צדוק מחדד את הנושא עוד יותר, לא רק שההכרה כי ה' מתערב בכל הנעשה כאן בעולם לא מזיקה ולא מחלישה את בחירתנו ואחריותנו לתיקון העולם אלא היא מהווה מרכיב יסודי מאוד בעבודת התשובה שלנו. וכך הוא כותב:

'עיקר התשובה הוא עד שיאיר ה' עיניו שיהיו זדונות כזכויות רוצה לומר שיכיר ויבין שכל מה שחטא היה גם כן ברצון הש"י' (צדקת הצדיק מ).

למה כל כך חשוב להכיר שכל מה שחטאנו היה ברצון ה' יתברך?

ראשית, ההכרה שכל הנעשה כאן בעולם הינו רק ברשות ה' יתברך כבר מסוגלת לעוררנו לתשובה כמו המעשה עם ניירון קיסר שבא להחריב את ירושלים כשהבין שבזה הוא גם יעשה את רצון ה' אלא שהוא יענש על כך הוא החליט לחזור בו,בעקבות זאת הוא התגייר ויצא ממנו רבי מאיר.(מסכת גיטין נו,ע"א)

שנית, שורשו של החטא נמצא בתודעה שאני ברשות אחרת מרשות ה', שאני יכול להתקדם בחיים למקום אחר ממה שתכנן ה',שאני יכול לפעול בעולם משהו שונה ממה שה' יתברך תכנן,שאני יודע כביכול יותר טוב מה' מהי הדרך הטובה ונכונה לי. וכאשר אנחנו לומדים ומבינים שכל הנעשה כאן בעולם הינו רק ברשות ה', וכל הנעשה כאן הינו רק לטובתנו, אין לי כל סיבה לנסות למרוד בה', או לחשוב שאם אלך בדרך שונה ממה שהוא מכוון אותי יצא לי משהו טוב מזה.

שלישית, רכיב יסודי מאד בעבודת התשובה הוא הגמילה שלנו מהמעשים הרעים שעשינו. אנו צריכים להשתחרר מהחטא בשני מובנים, קודם כל להפסיק לעשות מעשים רעים, אך זה לא הכל, צריך גם להשתחרר מבחינה נפשית מעול החטא, לנקות את הכתם השחור שנוצר בנשמתנו בעקבות החטא. אם כל האחריות על המעשים הינה רק שלנו כיצד נוכל להשתחרר מכבלי החטא? אבל אם אנו מכירים ש: "כי יש לכל ההויות שבעולם הזה מעצם ומקרה גבול ידוע ולא יוסיף ולא יגרע על מה שגזר הבורא יתברך בכמותו ואיכותו וזמנו ומקומו אין מרבה למה שגזר במעוטו ולא ממעט ממה שגזר ברבותו ולא מאחר למה שגזר להקדימו ולא מקדים למה שגזר לאחרו."(חובת הלבבות ד,ג,יב) בשפה שלנו כל מה שקרה היה בגזרת הבורא - אז יש לנו דרך להשתחרר.

עבודת התשובה בנויה על כך שהאדם עצמו הוא טוב והחטאים חיצוניים לו. עיקר עבודת התשובה הינה ברובד הרצון כמו שהאחריות שלנו על המעשים הינה מצד הרצון הרע. אנחנו צריכים לנקות את הרצון שלנו ואת המחשבות שלנו, זו עיקר הבעיה ולא המעשה הפיזי שהתרחש כשלעצמו, כי בו היו עוד הרבה מעורבים שסייעו לו להתממש כמו שהיה בפועל.

חמישית, בכוחה של הבנה זו גם לעזור לנו לסלוח לעצמנו, כי לא די שה' סולח לנו, גם אנו צריכים לסלוח. היצר הרע לא רוצה שנסלח לעצמנו. הוא רוצה שנתייאש מעצמנו וזו רעה חולה מאוד. יכולת הסליחה העצמית בנויה על ההכרה הזו שאנו כבר התחרטנו על הטעות שלנו ועל שבחרנו בחירה לא טובה, והיינו שליחים של ההשגחה העליונה אבל לא ממניע נכון.

שישית, ההכרה שכל הנעשה כאן בעולם נעשה בהשגחת ה', עוזרת לנו גם לסלוח לאחרים על מעשיהם ועל מעלליהם שעוללו לנו, כי יש סיבות בשמיים למה שקרה בפועל.

שביעית, יותר מכך היא עוזרת לנו לסלוח לה'. כי אם אדם יכול לבחור ולעשות לנו דברים נגד רצון ה', אז אנו סבלנו על לא עוול בכפנו, ופלוני הרשע הזה הרס לנו את החיים. וכיוון שאנו מאמינים שיש בעל בית לעולם, אז בעל הבית גם אשם, למה הוא נתן לאותו אדם להרוס לי את החיים?! לכן בעומק בכל הקפדה שלנו על מישהו יש גם איזה קורטוב של הקפדה על ה' יתברך. לכן ההבנה שהכל מושגח על ידי ה' יתברך האוהב אותנו אהבה עצומה לאין ערוך, אז גם אם פלוני בחר להרשיע, בכל אופן הוא קיבל פתק מלמעלה מה לעשות כאן בעולם. משל הפתקים בעצם אומר כך: ישנם שני שקים של פתקים, שק של מעשים לאלו שבחרו לעשות טוב ושק של מעשים לאלו שבחרו לעשות רע, וכל אחד מקבל פתק מהשק המתאים לבחירתו ועושה את רצון ה'.

שמינית, ההכרה שכל המעשים נעשים בהשגחת ה' מזכה אותנו גם לחוש את נוכחות הקב"ה וממילא גם לחפש אותו בתוך נסיבות החיים מתוך ההכרה שכל מאורע, דיבור וחויה שאנו חווים יש בה דיבור של ה' אלינו.

 

בזה באנו להבין שההכרה שהכל מושגח עוזרת לנו לבוא לאהבת ה' ולתשובה מאהבה שהיא התשובה המעולה ביותר. כי הכרת ההשגחה סוללת את הדרך לחיות בשלום והשלמה עם השם יתברך, באהבה הבנויה על ההכרה שהכל לטובה. על כן לימדונו חז"ל שהשב בתשובה מאהבה זדונות נפכים לו לזכויות, כי השם יתברך בראותו את אהבתנו אליו לוקח על עצמו את האחריות על כל המעשים "הרעים" שעשינו ומחשיב אותם כמצוות.

בעצם אם הצלחנו להגיע לעבודת ה' מאהבה, אז מתברר שכל מה שעברנו בחיים כולל הנפילות הכשירו וסללו לנו את הדרך להגיע ליעד הנכסף לאהבת הטוב.

יהי רצון שנזכה כולנו לראות את הטוב היוצא מכל מאורע בעולם, לסלוח לעצמנו על הטעויות שלנו, לסלוח לאחרים על מה שעשו לנו, לסלוח לה' על כל מה שעברנו בחיים, לאהוב את ה' עד בלי די, ולהכתב בספר החיים עם כל בית ישראל.