בס"ד לפרשת ויחי התש"פ
כיצד זה שמשפחת ישראל זכתה להתאחד דווקא בגלות בארץ מצרים? וכיצד זה שאת דברי אחרית הימים שאומר לנו יעקב אבינו הוא דווקא אומר שם?
אפשר לומר בפשיטות שנקל לאחד את עם ישראל בגלות. שני ישראלים הנפגשים במדבריות אוסטרליה מיד מתחברים ועוזרים זה לזה בכל מאודם אפילו אם הם משני קצות הקשת הפוליטית/ דתית. אבל בארץ קשה להם להתחבר. על פי כיוון זה נאמר שאכן השבטים התחברו והתאחדו בנכר . בגלות יחסית קל להתאחד. והמשימה שלנו הינה להתחבר כאן בארץ. אחדות של השבטים בארץ עוד לא הושגה באופן מלא במשך כל ההיסטוריה.
בס״ד לפרשת ויחי התשע״ט
שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם:
בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבֹדִי כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר :אָרוּר אַפָּם כִּי עָז וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל:
שאלות
מה הענין שקורא להם אחים ומדבר על שניהם יחדיו
במיוחד שהמשך הפסוק מתארם שלילית?
מה להם ולחמס, את מי הם חמסו? למה מתכוון יעקב באומרו "בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר"? מיהו האיש ומיהו השור?
בכלל איזו ברכה קבלו פה?
בס״ד לפרשת ויחי התשע״ח
יעקב אבינו בשנתו האחרונה קורא ליוסף אליו ומצוה אותו להעלותו אחר מותו לקברו במערת המכפלה. בהמשך יוסף מגיע שוב יחד עם בניו מנשה ואפרים אל אביו. יעקב מברך את הילדים ואז נותן ליוסף מתנה.
{כב} וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ אֲשֶׁר לָקַחְתִּי מִיַּד הָאֱמֹרִי בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי: (מח, כב)
נשאלת השאלה, מה יעקב אבינו נתן כאן ליוסף? מה פרוש שכם?
בס"ד מאמר לפרשת ויחי התשע"ז
פרשת ויחי החותמת את ספר בראשית, חותמת את דור האבות, ובה גם יעקב סוגר חשבונות ומחלק מתנות. יעקב אבינו בברכותיו לבנים לפני מותו מחלק את העוגה, מגדיר את היעוד והיחוד של כל שבט ושבט. בחלוקתו ברכות לבניו הוא נותן את המלוכה ליהודה. ואומר . לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא (שילה) שִׁילוֹ וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים:
התקשו המפרשים להסביר את כוונתו באומרו ״עד כי יבוא שילה״.