בס"ד עש"ק פרשת תרומה שנת תשוע"ה.
יח וְעָשִׂיתָ שְׁנַיִם כְּרֻבִים, זָהָב; מִקְשָׁה תַּעֲשֶׂה אֹתָם, מִשְּׁנֵי קְצוֹת הַכַּפֹּרֶת. ט וַעֲשֵׂה כְּרוּב אֶחָד מִקָּצָה, מִזֶּה, וּכְרוּב-אֶחָד מִקָּצָה, מִזֶּה; מִן-הַכַּפֹּרֶת תַּעֲשׂוּ אֶת-הַכְּרֻבִים, עַל-שְׁנֵי קְצוֹתָיו. וְהָיוּ הַכְּרֻבִים פֹּרְשֵׂי כְנָפַיִם לְמַעְלָה, סֹכְכִים בְּכַנְפֵיהֶם עַל-הַכַּפֹּרֶת, וּפְנֵיהֶם, אִישׁ אֶל-אָחִיו; אֶל-הַכַּפֹּרֶת--יִהְיוּ, פְּנֵי הַכְּרֻבִים.
שואלים הפרשנים למה אומרת התורה ועשית שנים כרובים ולא שני כרובים?
מה ההבדל בין לשון שנים לשני?
בס"ד עש"ק פרשת תרומה
יש להתבונן בעניינם של הכרובים, מה היה תפקידם במקדש? לכאורה אין להם כל שימוש מעשי בשונה משאר כלי המקדש, לעומת זאת יש להם פנים גוף וכנפיים, וקשה להבין עניינם שהלא התורה כל כך נלחמת בהגשמת האלוה ובעבודה זרה, ולמרות זאת מצוה לשים את הכרובים בקודש הקודשים??
בס"ד כ"ט שבט התשע"ד
מה תפקידו של השלחן במקדש ? כנגד איזה חלק בנפש האדם הוא מכוון? מה העבודה הרוחנית השייכת אליו?
בית המקדש נועד להשראת שכינה בישראל. להורדת השפע הא-לוהי לעולם הגשמי. לחבור שמים וארץ. הוא היה בנוי בסדר מדויק, המקביל למבנה העולמות ולמבנה נפש האדם. כך אנו רואים שכל החושים היו שותפים במלאכת המקדש. כלי המקדש מכוונים כנגד איברי האדם המרכזיים ואף מיקומם במקדש בהתאם לכך.
המקדש התחלק לשלושה חלקים: העזרה ( ובמשכן היה החצר). ההיכל. קודש הקדשים.
פרשת תרומה העוסקת בהוראות בניית המשכן וכליו, לאחר הציווי על תרומת חומרי הגלם למלאכה, פותחת בציווי על בניית ארון הברית. מה ענינו של הארון? ומדוע הוא נגנז ?
ארון הברית היה הכלי היותר מקודש במקדש, היחידי שעמד בתוך קודש הקודשים, מלבד משה רבנו שיכל להכנס לשם תמיד, מותר היה להכנס לשם רק ביום הכיפורים רק לכהן הגדול ורק בתנאים מיוחדים. הוא גם הכלי היחיד שלא נעשית בו כל מלאכה במקדש. הוא גם הכלי היחיד שאין לו תחליף, אנו יכולים להסתדר גם בלי המנורה הגזולה מבית המקדש הנמצאת בותיקן, כי אנו יכולים לבנות אחרת כמותה, וכן שאר הכלים, אבל ארון הברית, גם אם נבנה אחר כמותו, אין לו כל משמעות בלי התוכן שלו.
בארון הברית היו מונחים לוחות הברית, השלמות וגם השבורות, ספר תורה של משה רבנו, צנצנת המן והמטה של משה, בלעדיהם אינו חשוב כלל.