פלא גדול מדוע קרח ועדתו באו בטענה זו דוקא. לטעון כנגד משה ואהרן שהם מתנשאים, מתגאים?! לא היו להם רעיונות יותר טובים?!
הלא על משה מעידה התורה שהוא ענו מכל האדם. וגם אהרן הכהן היה ענו גדול. מובא בתורה שכאשר ביקש השם ממשה שיקח על עצמו את משימת הוצאת בני ישראל ממצרים. משה לא הרגיש בנוח כלפי אהרן אחיו שעד אז הנהיגם ונשא את סבלם במצרים. אז עונה השם למשה,״ וראך ושמח בליבו״, אהרן ישמח לראותך מחליף אותו בתפקיד. כמה אנשים יש שיכולים לראות בשמחה את אחיהם מחליפם?
אז על שני אלו הצדיקים בחרו קרח ועדתו לטעון מדוע תתנשאו??
כולם יודעים כמה המחלוקות הרסניות, כמה נזק גורמות, כמה הן משפילות את רמת החיים ושמחתם, ומחבלות בשלמות הצבור.
אבל כיצד אפשר לפתור אותן, זו שאלה גדולה.
אנו פוגשים אותה בגדול בפרשת קורח. ועיון בפרשה יכול ללמדנו כמה עצות בהתמודדות איתה.
אבל ראשית אביא הסיפור בקצרה:
קורח שהוא משבט לוי ומנושאי הארון לוקח בדברים את דתן ואבירם ואון בן פלט בני שבט ראובן ועוד 250 ראשי סנהדראות. הם באים בטענות כלפי משה ואהרן:
וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם יְ-ה-וָ-ה וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל יְ-ה-וָ-ה:( במדבר טז, ג).
סופו של הסיפור קשה, קורח דתן אבירם נבלעים באדמה, וה250 איש נשרפים בזמן שהביאו למשכן מחתות עם קטורת.
און בן פלט לעומתם נשאר לפלטה, הוא ניצל מהבליעה באדמה. כיצד הוא ניצל?
צריך להתבוננן בטענת קורח ועדתו. הם טוענים שכל העדה כולם קדושים. האם אין בזה אמת?! אמנם אנו יודעים שסופם היה טרגי, אבל גם ברור שאם אין כלל אמת בדבר זה הם לא היו מצליחים למשוך אחריהם כה רבים וטובים. ועוד שאנו בהפטרת הפרשה פוגשים טענה דומה לזאת במהדורה מחודשת.
שמואל הנביא שהוא צאצע של קורח, מוכיח את ישראל כאשר הם מבקשים להמליך מלך, מה לכם לבקש מלך, כאשר ה׳ א-לוהיכם מלככם (שמואל א יא). והוא נותן להם מופת, ביום קציר חיטים הוא קורא לה׳ שיתן להם קולות ומטר למען ידעו שלא כשורה נהגו בבקשם מלך.
הנה גם לשיטת שמואל הנביא, המלכת מלך איננה רצויה. האם אי אפשר לנהל חיי אומה ללא מושל, וכולם ילמדו ישר מה׳ מה נכון?
מה פשר כוחה של אמירת פיטום הקטורת, להנצל מכל מיני פגעים וצרות ?
מה היה ענינה של הקטרת הקטורת בבית המקדש?
כיצד זה שאותה קטורת גרמה למותם של נדב ואביהו ביום חנוכת המשכן ושל ה250 בפרשת קורח מחד, ואותה קטורת הביאה לעצירת המגפה שהשתוללה במחנה ישראל, לאחר תלונת בנ״י על משה ואהרן באמרם ״ אתם המיתם את עם ה״( במדבר יז ו).
גם צריך להבין מאין היתה לו למשה העצה הזו עם הקטורת, כדי לעצור את המגפה?